Otevřená výzva pro malé změny v plzeňském veřejném prostoru
Čím chcete, aby pro vás byla Plzeň? Městem, kde se dá žít i vně dveří vašeho bytu, městem, které se mění i dle vašeho přání?
Jde o křižovatku Klatovská – Borská – U Trati. Klatovská ulice je od křižovatky se Sukovou ulicí dále do centra silnicí 1. třídy, se silným provozem aut. Křižovatku Belánka tvoří široké silnice, v současné době se po úpravách železniční trati plánuje vytvoření ještě dalšího pruhu pro automobily, který povede z Klatovské do Borské – odbočovací pruh z Klatovské doprava do Borské. Křižovatka není uzpůsobená pro městský pěší provoz, i když je to spojnice třeba mezi Chodským a Masarykovo náměstím, jde o širší centrum města, chodců zde během dne projde hodně. Také pro cyklisty není bohužel na Klatovské místo. Současná podoba křižovatky odděluje obě strany ulice, chodec si plánuje, po které straně potřebuje jít, aby byl schopný Klatovskou bezpečně překonat. Další pruh z Klatovské do Borské nehostinnost pro chodce ještě zvýrazní. Nebude ani zachovaný chodník při trati v Borské.
Režim křižovatky je uzpůsobený provozu aut. Jsou zde tři přechody, na každém dochází k tomu, že při přecházení chodce na zelenou zároveň přes přechod projíždějí auta odbočující doprava. Ty se snaží co nejrychleji opustit křižovatku a často chodce ohrožují. Pro chodce je těžké přehlédnout celou situaci velké křižovatky, navíc se spoléhá na to, že má zelenou.
Při přecházení s malými dětmi, při přecházení starších lidí nebo lidí s pohybovým omezením jsou velkým problémem krátké intervaly zelené pro chodce, pokud člověk s malými dětmi přechází podle pravidel, uvízne v linii Borská – U Trati na úzkém ostrůvku mezi auty a čeká na další zelenou – to je s malými dětmi poměrně nebezpečné.
A ještě k aspektu dětí ve městě – městské děti by se ve svém městě měly pohybovat samostatně, je to jejich životní prostor, ale bezpečnost v těchto místech tomu moc neodpovídá, mám obavu, že křižovatka je příliš nepřehledná a dítě nemusí být vždy perfektně ve střehu. Obdobný problém s odbočujícími auty je také na křižovatce ve směru na Bory u Chodského náměstí.
Ráda bych, aby se zvýšila bezpečnost chodců a umožnil se bezpečný průjezd cyklistům. Přecházení chodců by bylo možné upravit např. zavedením samostatného odbočovacího pruhu z Klatovské do U trati – teď je situace taková, že za auty odbočujícími doprava se tlačí auta jedoucí rovně, ti co odbočují, se snaží co nejrychleji opustit křižovatku a často projíždějí mezi přecházejícími chodci.
Větší systémová řešení - odklon tranzitní dopravy, systém alternativní dopravy, podpora cyklodopravy, záchytná parkoviště na konečných tramvaje... taková část města by neměla být dopravním uzlem.