Otevřená výzva pro malé změny v plzeňském veřejném prostoru
Čím chcete, aby pro vás byla Plzeň? Městem, kde se dá žít i vně dveří vašeho bytu, městem, které se mění i dle vašeho přání?
Tylova ulice. Tylovka. Všichni Plzeňané ji znají, většina si ji asi vybaví jen jako šedivou, nevýraznou ulici. Zajdou si tam nakoupit, někdo na oběd, jiný tam jen přestoupí z jedné linky na druhou. Přijde nám to docela škoda. Tylova ulice patří mezi přirozené osy širšího centra Plzně, je pokračováním Americké ulice, spojuje ohniska života: legendární místo setkávání U Práce s autobusovým nádražím, školy v přilehlém okolí, Husovo náměstí…
Navzdory šířce 15 metrů jsou chodníky poměrně úzké a slouží jen jako koridor pro rychlé přejití Tylovou ulicí. Není tu žádné místo k pozastavení, setkání, posezení. Není tu žádný optický bod, který upoutá a přiláká. A hlavně – není tu žádná zeleň, nekvete jediná květina. Je tu ale mnoho fungujících obchodů, na zastávkách tu vystupuje a nastupuje spousta lidí. Jsme přesvědčeni, že v této ulici dřímá velký potenciál.
Navrhujeme, jak brzy docílit zásadní proměny veřejného prostoru v této významné plzeňské ulici.
Návrh řešení popisujeme v příloze včetně obrázků a skic. Naším návrhem je udělat první krok v úseku mezi Klatovskou a Koperníkovou ulicí. Tím bude zvětšení prostoru pro pěší, vymezení míst pro zásobování jen do několika vhodných míst. Obojí se dá udělat hned a levně – pomocí dopravního značení, mobilní zeleně či několika uměleckých objektů. Počítáme, že ulicí nadále budou projíždět trolejbusy, těm ale stačí polovina šířky ulice. Druhou polovinu vymezme pro pohyb a pobyt pěších, případně i cyklistů. Provoz aut bude omezen na zásobování, místní obsluhu a příčné přejezdy. Místní květinářství může vystavit své květiny i na policích v ulici, totéž prodej ovoce a zeleniny. Některá z restaurací může otevřít sezónní zahrádku k posezení. Pro obědvání na ulici je fajn, že trolejbusy nepáchnou a jsou tiché.
V rozvíjení návrhu do větších detailů, projednávání a prosazování realizace. Pokud dojde k realizaci, rádi přiložíme vlastní ruku k dílu, např. při instalaci prvků mobilní zeleně, osazování atd.
Jako Živá Plzeň jednoznačně fandíme všem snahám změnit (nejen) centrum Plzně na "živé" místo, tedy pěším lidem přívětivé. Šílenost osobního autoprovozu dosáhla (nejen) v našem městě vrcholu. Všechno prostředí je jí přizpůsobováno. Vraťme Plzeňáky do ulic. Lavičky, zákoutí, posezení.
Skvělý návrh. Díky! Něco takového by jižnímu předměstí prospělo. Dnes je Tylovka jen "nájezdová ulice do odstavného parkoviště" v oblasti mezi Hálkovo a Husovo ulicí, kde jsou chodci "trpěni" na úzkých chodnících, hlavně nesmí příliš překážet preferovaným autům.