Otevřená výzva pro malé změny v plzeňském veřejném prostoru
Čím chcete, aby pro vás byla Plzeň? Městem, kde se dá žít i vně dveří vašeho bytu, městem, které se mění i dle vašeho přání?
Otevřete Almaru, která oživí veřejný prostor. Veřejný prostor ožije pouze díky lidem. V Plzni je mnoho míst, která jsou skvělá pro pobyt pod širým nebem a relaxaci a nebo se dají v taková místa přetvořit. V mnoha však chybí to nejdůležitější – lidé. Děti, dospělí, senioři, sportovci, lenoši, snílci, umělci i neumělci, kteří by zde trávili čas. Oživit tato místa přítomností lidí je první krok – někde bude přítomnost lidí stačit, jinde vyvolá potřebu vybudování další infrastruktury: zatravněných ploch, záhonů, laviček, herních prvků… Almara se může objevit a přivést lidi na mnoho míst, která jsou v podnětech Pěstuj prostor. Například na náplavku, břehy a soutoky plzeňských řek, do Zapomenuté zahrady i na „obyčejné“ travnaté plochy na plzeňských sídlištích.
Almara se náhle objeví (pro bližší vysvětlení použijte prosím slovníček pojmů níže) na vybraném místě ve veřejném prostoru v Plzni. Souběžně s jejím objevením bude probíhat kampaň, díky které se Plzeňané dozvědí o Almaře a jejím aktuálním umístění. Pak už jen stačí získat klíč nebo číselný kód od zámku na Almaře, otevřít ji a… a začít hrát pétanque nebo frisbee, vzít si deku a číst knihu nebo hrát společenskou hru. Nechat v Almaře překvapení nebo vzkaz pro přátele, zahrát si hru, připravenou přímo pro místo, kde se Almara nachází, zjistit něco a daném místu a přemýšlet, jak by se dalo kultivovat a čím by mohlo dál ožívat. Zahrát dětem maňáskové divadlo, nakreslit obraz, vysadit na místě rostlinu ze semínka, uloženého v Almaře…
Po nějakém čase Almara zmizí, aby se objevila na jiném místě v Plzni…
Slovníček pojmů
Almara = těžká, bytelná a uzamykatelná ocelová skříň s pěkným povrchovým designem
Náhle se objeví = bude přivezena avií, ustavena a zabezpečena proti odcizení
Získat klíč od Almary = v sídle ENVIC nebo v nejbližší kavárně nebo obchodě si proti průkazu totožnosti a záloze vypůjčit klíč od Almary nebo získat číselný kód od zámku. Klíčů bude větší množství, aby Almaru mohlo současně využívat více lidí. Využití Almary se předpokládá za menší poplatek v řádu desetikorun, záloha v řádu stokorun.
Almara zmizí = bude odvezena avií na nové místo
Možný obsah Almary
• Deky
• Knihy
• Sportovní potřeby (frisbee disky, badmintonové pálky, míčky, karimatky)
• Hry (pétangue, karty, společenské hry)
• Hry a informace s environmetální tématikou
• Hry a aktivity zaměřené na dané místo a veřejný prostor obecně
• Potřeby pro uměleckou tvorbu (tužky, barvy, modelovací potřeby)
• Potřeby na kreslení a drobné tvoření (papíry, tužky, pastelky, korálky, bavlnky)
• Psací potřeby
• Oddělené schránky na vzkazy a překvapení pro přátele
Za doplnění Almary vlastní věcí (knihou, hrou) bude používání Almary zdarma. Obsah Almary se může měnit podle potřeb, dostupných financí a ochotě lidí přispět svými věcmi.
Je pravděpodobné, že občas něco z vybavení Almary bude rozbito nebo odcizeno. Prevencí odcizení je předkládaní průkazu totožnosti a finanční záloha. Obnovu vybavení bude možné financovat např. z poplatků za využití Almary.
Možnou variantou je též zavedení strážce Almary z řad dobrovolníků, brigádníků, aktivních seniorů apod.
No asi by na to musela být nějaká online aplikace ke stžení aby mě to bavilo občas sledovat, ale spíš si myslím, že by se to rychle vykradlo a moc by z almary nezbylo..